Nu sätter vi igång vårens slöjdarbete. Er uppgift blir att i grupp om tre tillaga en tre rätters meny med tydligt tema. (Grekiskt, vegetariskt…)
Ni skall tillverka måltiden i olika material (mjuka som hårda) med olika valfria tekniker.
Ni dokumenterat gruppens arbete här på bloggen efter varje lektion. Och vi (Karolin och Maria) kommer ge er feed back här på bloggen.
Åk 8 Vt 2015 Pedagogisk Planering för……………………… i
slöjd
”Tre
rätters”
|
||||
Konkretisering
av målen utifrån kunskapskraven i kursplanen:
|
||||
Er uppgift blir att i grupp om tre tillaga en tre rätters meny med tydligt tema. (Grekiskt, vegetariskt…) Ni skall tillverka måltiden i olika material (mjuka som hårda) med olika valfria tekniker. Ni dokumenterat gruppens arbete på en blogg – halv åtta hos oss halvatthososs.blogspot.se/
Hela arbetet skall vara klart att
presenteras på öppet hus i maj (v.21)
|
||||
Arbetssätt/undervisning:
|
||||
Vi kommer
att gå igenom uppstarten/idéfasen på ert arbete tillsammans. Eleven kommer
att jobba praktiskt utifrån sina förutsättningar. Vi kommer att gå igenom
olika slöjd begrepp och tekniker som är relevant för just detta projekt.
|
||||
Bedömning:
|
||||
Det vi
bedömer är det som ligger på talriken:
·
hur vällagad
rätten är (noggrannhet)
·
om gruppen holt
sig till temat
·
sammarbetet i
gruppen
·
receptet
(skissen)
·
Hur naturtrogen
rätterna är ( materialval)
|
||||
Bedömningsmatris
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
|
formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker |
Du kan skapa ett slöjdföremål i olika material på ett
ganska noggrant sätt med hjälp av instruktioner.
|
Du kan skapa ett slöjdföremål i olika material på ett
noggrant sätt med hjälp av instruktioner. Du försöker komma framåt i ditt
slöjdarbete på egen hand.
|
Du kan skapa ett slöjdföremål i olika material på ett
mycket noggrant sätt med hjälp av instruktioner. Du kommer framåt i ditt slöjdarbete på egen hand.
|
|
Du kan testa på ett ganska bra sätt hur olika material och tekniker kan användas
tillsammans. Du tar hänsyn till sakernas utseende och hur de fungerar.
|
Du kan testa på ett bra sätt hur olika material och
tekniker kan användas tillsammans. Du tar hänsyn till sakernas utseende och
hur de fungerar.
|
Du kan testa på ett mycket bra sätt hur olika material
och tekniker kan användas tillsammans. Du tar hänsyn till sakernas utseende
och hur de fungerar.
|
||
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med
arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
|
Du kan hjälpa
till att utveckla idéer i
slöjdarbetet med hjälp av material som finns för att inspirera till skapande.
|
Du kan utveckla
idéer i slöjdarbetet med hjälp av material som finns för att inspirera till
skapande
|
Du kan utveckla
idéer i slöjdarbetet med hjälp av material som finns för att inspirera och
skapa och med material som du själv
letar upp.
|
|
Du kan hjälpa
till att ge förslag och välja arbetssätt som gör att ditt
slöjdarbete går framåt.
|
Du kan ge
förslag och välja arbetssätt
som efter någon förbättring gör
att ditt slöjdarbete går framåt.
|
Du kan ge
förslag och välja arbetssätt
som gör att ditt slöjdarbete går
framåt.
|
||
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och |
Du kan ge enkla
omdömen om hur du har arbetat och använder ord och uttryck från slöjden på
ett ganska bra sätt.
|
Du kan ge utvecklande
omdömen om hur du har arbetat och använder ord och uttryck från slöjden på
ett bra sätt.
|
Du kan ge välutvecklade
omdömen om hur du har arbetat och använder ord och uttryck från slöjden på
ett mycket bra sätt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar